De aftrap. - Reisverslag uit Steuerberg, Oostenrijk van Ellen Vogels - WaarBenJij.nu De aftrap. - Reisverslag uit Steuerberg, Oostenrijk van Ellen Vogels - WaarBenJij.nu

De aftrap.

Blijf op de hoogte en volg Ellen

19 December 2015 | Oostenrijk, Steuerberg

Hoi allemaal!!
Ik zit nu anderhalve week hier  op de berg en als jullie je afvragen hoe het met me gaat…. Het gaat super! Ik woon in een appartementje, onder de receptie, samen met 2 jongens van De Rooi Pannen uit Tilburg en een meisje uit Uithoorn. Daarnaast woont onze stagebegeleider ook in ons appartement.  Heel leuk team, erg gezellig onderling! Daarnaast zijn er nog 2 receptioniste: 1 Nederlands meisje en 1 Oostenrijks meisje, Tessa en Bettina. Dan hebben we nog de 2 Oostenrijkse techniek mannen: Michael en Klaus. En de parkmanager heet Roland. Super aardige man die ook heel goed Nederlands kan praten. 
Maar er is hier zoveel luxe vergeleken met mijn vorige stage. We hebben een bank!! En ik deel mijn slaapkamer samen met Nadia en we hebben onze eigen badkamer. Tv met heel veel zenders, balkonnetje en dan ook nog is het prachtige uitzicht van Oostenrijk! Het enige nadeel is dat er 2 hele lelijke hotels staan voor ons raam, dus het blokkeert wel echt het uitzicht. Het zijn hotels met een hekwerk eromheen en daardoor lijkt het alsof het nog in de maak is. Maar het hoort zo…. 
En het is echt niet gelogen, de pistes liggen echt dichtbij! En straks, als er sneeuw ligt, kunnen we vanuit onze huisjes gewoon naar de pistes skiën! Ook de gasten!
Maar helaas…. Er ligt nog geen sneeuw. Een avond heeft het gesneeuwd, maar het bleef niet liggen. Maar je kunt al wel skiën, want de pistes hebben ’s avonds en ’s nachts de sneeuwkanonnen aan staan.

Maar goed, vrijdag 4 december ben ik in de avond samen met Jelle en Kevin vertrokken naar Katschberg. De reis is eigenlijk heel goed verlopen, 2 keer overstappen, maar het is en blijft niet handig met al je koffers. In de 2e trein zaten ook 2 vluchtelingen waardoor de trein een uur vertraging op liep, maar gelukkig heeft de trein het uiteindelijk weer ingehaald en waren we al om 8 uur ’s ochtends in Salzburg. Doordat we pas in St. Michael konden worden opgehaald zouden we 6 uur moeten wachten op de bus die daarheen zou gaan. (Het was niet echt goed geregeld vanuit Landal qua ophalen…) Uiteindelijk hebben we dus ook besloten om een taxi te pakken, veel duurder dan we wouden, maar na zo’n lange nachtreis hadden we echt geen zin om in de kou 6 uur te wachten.
Eenmaal op het park had niemand ons natuurlijk verwacht en kon niemand ons echt verwelkomen, dus zijn we zelf wat gaan verkennen. Ook hebben we de hoognodige boodschappen gedaan in het ‘Kaufhaus’ op de berg, maar daar gaan we niet meer heen aangezien dat een duur supermarktje is met weinig spullen. 

Zondag was meteen onze eerste werkdag. ’s Ochtends kregen we de uitleg over de animatie en de bollo club van onze stagebegeleider Michiel. Aangezien Nadia toerisme studeert en de 2 jongens ook niet veel van de minidisco wisten, moest ik alle liedjes voor gaan doen en heb het voor elkaar gekregen dat ze het merendeel kennen! Haha
De eerste dagen hebben we veel, heel veel informatie gekregen over alles. De broodjesservice, de receptie, de incheck enz. 
Jelle, Kevin en ik hebben een kort rijlesje gekregen van Michael om te kunnen rijden in de bergen en als er straks sneeuw ligt krijgen we nog een rijlesje om in de sneeuw in de bergen te kunnen rijden. Ook weet ik nu hoe ik sneeuwkettingen aan moet leggen! Ben ik best trots op! :)
En als laatste kregen we de uitleg over het zwembad van Michael. En het lastige met hem is, is dat hij een echte Oostenrijker is. Hij praat Duits, maar dan met een Oostenrijks accent. Nou… daar moet je echt moeite voor doen, wil je hem begrijpen. 
’s Avonds hebben we een keer met het hele team een EHBO cursus gekregen, ook in het Duits. En heb er nog best wel moeite mee, maar hopelijk komt dat binnen een paar weken! 
Dinsdag dachten we alle 4 dat we met z’n allen het zwembad moesten openen, de bollo club openen en de broodjesservice. Michiel kwam niet opdagen, dus hebben we alvast alles zelf gedaan. Wat bleek nu…. Blijkbaar hoefde maar 2 van ons dit te doen en zou Michiel niet komen aangezien we het al uitgelegd hadden gekregen. Die fout maken we niet nog een keer, aangezien om 7 uur de broodjesservice begint en als we niet zo vroeg eruit hoeven, wil niemand dat vrijwillig doen haha.
Die dag hebben we weer de incheck 100 x moeten oefenen in het Nederlands, Engels en Duits en hebben we uitleg gekregen over de café bar. 
Die avond organiseerde Roland een ‘kerstviering’ aangezien we daar na deze week geen tijd meer voor hebben met de drukte. Dus kwamen we met z’n allen bij elkaar om glühwein te drinken. Ja Manon! Ik heb het leren drinken! Haha, dus als ik weer terug ben drinken we samen een glühwein :)
Toen hield Roland nog een speech en kregen we allemaal een chocolade Kerstman met een lootje van de lotto. Heel lief! Na wat gekletst te hebben met elkaar, werden we opgehaald door 2 koetsen met paarden ervoor en kregen we allemaal warme dekentjes boven onze benen. Als er nou sneeuw lag, was dit heel gaaf geweest! Met de koets de berg nog hoger op en op de berg in een heel leuk klein restaurantje gegeten. Toen we eenmaal weer beneden waren, zijn wij nog met Michiel naar de après-ski hut gegaan.

De afgelopen dagen bestonden eigenlijk alleen maar uit de vroege ochtenden voor de broodjesservice, die nu nog heel rustig is. En de receptie, de inchecks, appartementen voorbereiden, welkomstflyers rondbrengen. We hebben 82 appartementen op het park en het park gaat met heuvels omhoog en omlaag, dus als je zo’n dag hebt dat je alles moet voorbereiden op de aankomsten maak je ontzettend veel kilometers en train je je kuiten ongelooflijk goed!! 

Afgelopen donderdag was onze eerste aankomstdag en de gasten bestonden uit alleen maar slovenen, kroaten en tsjechen. Dus alle checks-ins in het engels moeten doen. Ook kregen Jelle en Kevin toen te horen dat ze geslaagd zijn voor school, dus hebben we dat ’s avonds in de après-ski hut gevierd, helaas is het nog heel rustig. Wat wel leuk is, is dat ze hier een populair spel hebben. In elke hut staat een dikke boomstam waar je je eigen spijker een klein stukje inslaat. Dan ga je omstebeurt met de achterkant van de hamer je spijker dieper erin slaan. Degene die als laatste zijn/haar spijker erin slaat, trakteert dat een rondje schnaps. Nou…. Ik blijk er echt slecht in te zijn haha. Maar dat doen ze hier zoveel dat ik straks een pro ben!
Vrijdag zijn we met z’n allen onze skipas gaan kopen en heb ik skischoenen en ski’s gehuurd. Die dag ben ik ook meteen met Jelle en Tessa gaan skiën op de blauwe piste. Nou, ik dacht eerlijk waar dat ik de blauwe piste wel even ging doen…. Niet dus. Wat een angsthaas ben ik! Een keer flink tegen een hek aangeknald omdat ik niet meer kon remmen en ik durfde niet meer te sturen en vond het steil! Uiteindelijk lukte het beter en nu ben ik inmiddels 10x van die piste gegaan en gaat het weer goed. Maar die rode piste die moet nog maar even wachten op mij…. Want dat durf ik echt nog niet!
Nadia had nog nooit geskied en met haar ben ik naar de groene piste gegaan en zij is echt goed! Nog nooit geskied en ze durft alles! Haha, ben bang dat ik die blauwe piste vaak in m’n eentje moet gaan trotseren. 
Zondag vertrokken alle slovenen, kroaten en tsjechen alweer en als iemand uit checkt moet het appartement gecontroleerd worden of het beddengoed is afgehaald, de vaat is gedaan en de vuilnis weg is. Dus die dag hadden we 54 check-outs en hebben Jelle en ik telkens op en neer gerend, wat was ik kapot die avond! Die avond stond ik samen met Michiel ingeroosterd bij de schnaps proeverij, maar aangezien het nog zo rustig was, was er niemand gekomen helaas.

Zo ook afgelopen maandag, stond ik ingeroosterd bij de bingo, die ook niet doorging door geen aanmeldingen. Maar wat er wel gebeurde die maandag… er stond opeens een auto flink te roken, wat bleek… hij stond in brand! Kwam opeens iemand binnen rennen die riep dat we de brandweer moesten bellen. Uiteindelijk niks ergs gebeurd, maar dan ben je in Oostenrijk als het zo koud is en staat er een auto in brand.
Gisteren had ik voor het eerst animatie! Maar heb helaas geen kinderen gehad. Zo begon ik gisteren met de activiteit ‘sneeuwpoppen&iglo’s bouwen’, maarja doordat er geen sneeuw ligt zou ik spelletjes spelen in de bolloclub. ’s Middags was de activiteit ‘minions knutselen’, maar ook geen kinderen. ’s Avonds de activiteit ‘fakkelwandeltocht met rodelen op de terugweg’, maar je raad het al, dat ging ook niet door. Dus dat was wel balen, maar wat dan weer wel mijn dag goed maakte: Ik ben geslaagd voor school!! Ik hoef alleen nog maar te slagen voor de stage en nog een eindgesprek op school en dan ben ik klaar! Dus daar ’s avonds op geproost! 
En vandaag bestond mijn dag ook weer uit animatie activiteiten: kinderontbijt en hoe overleef ik in de sneeuw. Allebei ook niet doorgegaan, maar ben nu wel net terug van de mascotte parade. Die ging wel door! 
Dan moet ik in m’n eentje met de caddy stukje naar beneden rijden om vervolgens andere kant omhoog te rijden naar een manege. Bollo de beer zat achterin de auto in een zak en ik moest mezelf in de manege omkleden. Daar kwamen nog 5 andere mascottes: falki de valk, het katschbergherz, bobo de pinquin en een meisje en jongen van katschberg. Dit zijn, samen met bolle de beer, alle mascottes van Katschberg. Op Katschberg zit namelijk niet alleen ons landal park, maar ook andere hotels en parken. En elke woensdagavond komen alle mascottes samen en hebben de kinderen een fakkelwandeltocht om op het eind met de mascottes te dansen. 
Het was nog niet druk, maar er waren toch meer kinderen dan ik verwachtte. In totaal ongeveer 12 kinderen. 
De presentator kwam op het eind nog naar me toe en vertelde dat hij tegen de kinderen had verteld dat alle mascottes er waren en dat ook de grote knuffelbeer Bollo kwam! Maar toen hij mij eenmaal zag, schoot hij in de lach samen met de ouders, aangezien ik een hele kleine, zoals iedereen zegt: schattige, bollo de beer ben met mijn 1.60 m. haha. 
Maar gelukkig vonden de kinderen het leuk, hadden ze niks door en hebben ze gezellig gedanst met bollo :)

Ik heb nog geen foto's gemaakt, maar ik zal ervoor zorgen dat jullie binnenkort ook een beeld hebben van het gebied waar ik zit! 

Jullie horen snel weer van me!

  • 19 December 2015 - 13:17

    Hanne:

    wauwwwww wat super allemaal! kusjes en Proost op nog heel veel mooie leerzame grappige momenten! byebye

  • 19 December 2015 - 17:36

    Jan:

    Leuk te horen dat je je vermaakt en dat alles goed gaat, op het skiën na :)
    Ben benieuwd naar je foto's.
    Groepjes aan iedereen

  • 19 December 2015 - 19:53

    Johan VdP:

    Wouw, een lang verhaal, veel meegemaakt. Veel plezier daar.
    Fijn om te horen dat je het leuk hebt.

    Groetjes uit Reusel

  • 19 December 2015 - 23:59

    Mama:

    Mooie samenvatting van deze drukke dagen. Hopelijk wordt het in de kerstvakantie lekker druk ;)
    Geniet van deze leuke tijd.
    XXX

  • 20 December 2015 - 03:27

    Koen:

    Super tof om te lezen dat alles geweldig goed bevalt.
    De drukte gaat t straks vast nog beter maken.
    Serieus, pas wel echt goed op met t skiën. Zonde als je met een banaan of de piste-ambulance naar beneden moet en je hele stage in het water valt. Overmoedigheid gebeurt te vaak in de wintersport met ongelukken als gevolg.
    Veel plezier daar!! :)

  • 20 December 2015 - 09:01

    Frans En Marleen:

    Hoi Ellen,
    Leuk en fijn dat je het zo naar je zin hebt, en al die ervaring die je daar op doet .Daar kan je straks wat mee. Nou nog veel plezier en veullll sneeuw.
    Groetjes

  • 22 December 2015 - 09:42

    Manon:

    Jaaa, glühwein, heerlijk. Mooi dat we dat kunnen doen als je terug bent. En het klinkt allemaal zo leuk en herkenbaar van mijn tijd daar. Ik heb dat spijkerspel ook vaak gedaan op de berghutten.
    Geen zorgen voor dat dialect. Je went er heel snel aan en zult het waarschijnlijk zo overnemen.

    Wat balen dat al die leuke activiteiten niet doorgaan! Maar als het wel druk wordt wens je misschien dat het weer zo was als nu, haha.

    Ik ben benieuwd naar de foto's, als ik de mascottes (op Bollo na natuurlijk) google, zie ik niets.



  • 22 December 2015 - 15:49

    Kees En Marian:

    Allereerst proficiat. Geslaagd voor school!! De sneeuw en de drukte komen nog wel. Straks denk je nog wel eens terug aan de rust die je nu heb5. Het skieen komt zeker goed. Oefen maar flink. Alvast hele fijne feestdagen. Bij jullie misschien wel een witte Kerst, hier niet helaas. Groetjes Kees en Marian

  • 25 December 2015 - 20:16

    Jan Vogels:

    Gefeliciteerd met je theorie-uitslag.
    Fijne feestdagen en een hele leuke voortzetting met je stage.
    Bedankt voor de kerstdag, erg leuk.

    Opa

  • 25 December 2015 - 20:17

    Jan Vogels:


    Zojuist geplaatst | Door: Jan Vogels
    Gefeliciteerd met je theorie-uitslag.
    Fijne feestdagen en een hele leuke voortzetting met je stage.
    Bedankt voor de kerstkaart, erg leuk.

    Opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ellen

Actief sinds 19 Mei 2014
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 11278

Voorgaande reizen:

04 December 2015 - 27 April 2016

Winter Wonderland

18 Mei 2014 - 30 September 2014

Viva La France!

Landen bezocht: